Vård och omsorg för äldre

- Med rätt att själv bestämma

Vi Liberaler ser individen. Vi vill förändra synen på äldre i samhället. Alla är olika – även när vi blir äldre. Men alla är fortfarande lika mycket värda. Ingen ska behöva känna sig diskriminerad eller förbisedd på grund av sin ålder. Man ska kunna leva livet hela livet.

Antalet invånare i kommunen växer, så också andelen äldre. För att underlätta för äldre personer att leva ett gott liv hela livet behöver vi göra olika saker. Bygga fler trygghetsboenden, öka samverkan med regionen för god vård både för personer med hemtjänstinsatser och för de personer som bor på vård och omsorgsboende. Vi behöver också satsa på förebyggande insatser; allt från att underlätta utevistelser till social samvaro.

• Skapa fler trygghetsboenden med gemensamhetslokaler i huset, exempelvis en restaurang som är tillgänglig både för hyresgäster och allmänhet.
  • Större hänsyn ska tas till ensamhet och otrygghet vid bedömning till plats på vård- och omsorgsboende.
  • Öka möjligheten för äldre och andra med funktionsnedsättning att röra sig utomhus, exempelvis parker med asfalterade gångvägar, hälsans stig och tätt med bänkar att vila på.
  • Inrätta en tjänst som medicinskt ansvarig för rehabilitering i kommunen med syfte att säkerställa god kvalité på hantering av hjälpmedel och rehabilitering efter exempelvis en höftoperation.
  • För att få en sammanhållen vård och omsorg för äldre vill vi att Upplands bro kommun tecknar ett avtal med region Stockholm om hemsjukvård.

Vi Liberaler vill öka möjligheterna för äldre personer att själva bestämma över sin vardag. De som får insatser ska kunna bestämma om allt från val av hemtjänstutförare till vilken tid de vill gå och lägga sig. Vi vill också använda ny teknik för att underlätta för personer att bo kvar i hemmet. Ett exempel är att erbjuda GPS-sändare till demenssjuka personer för att underlätta promenader utan att de går vilse.

För att kunna erbjuda god vård och omsorg till äldre hela livet är det viktigt att personalen inom äldreomsorgen får kompetensutveckling. Det gäller såväl olika omvårdnadsområden, exempel vård vid livets slut som grundläggande språkkunskaper i yrkessvenska. God rehabilitering och rätt hjälpmedel är viktiga delar för att kunna återhämta sig efter sjukdom och skada. För att säkerställa god kvalité vill Liberalerna att kommunen anställer en medicinskt ansvarig för rehabilitering (MAR). Hen kommer då att tillsammans med den medicinskt ansvarig sjuksköterskan (MAS) svara för patientsäkerheten.

Liberalerna vill också förbättra vården och omsorgen för de personer som får hemtjänst och har behov av hälso- och sjukvårdsinsatser från primärvården. I dag finns risk för att deras behov faller mellan stolarna då det är två olika huvudmän som svarar för insatserna. Därför vill vi att kommunen tecknar ett avtal med regionen om att ta över hemsjukvården om att kommunen ska ta över ansvaret för hemsjukvården.