Bostäder och samhällsbyggnad

Bygg Upplands-Bro trivsamt och hållbart!

Upplands-Bro behöver få en lugnare utbyggnad. Befolkningstillväxten kan inte fortsätta på samma höga nivå. Vi ska bygga attraktivt och hållbart, vad gäller det sociala och miljön. Omdaning Bro är nu viktigast. Bevara och utveckla våra kvaliteter.

Liberalernas program för bostäder och samhällsbyggnad ska läsas tillsammans med det vi skriver om andra viktiga saker i Upplands-Bro. Självfallet det som rör trafiken, men också t ex skola, fritid och trygghet. Planer, byggande och miljö är dock några av de viktigaste frågorna för hur vår hembygd utvecklas på sikt, hur våra barn får det. Besluten idag är ofta avgörande för framtiden, tänk på hur det s k miljonprogrammet påverkar oss femtio år efteråt.

• Bygga bra viktigare än bygga mycket
  • Mer småstad och mindre förort i Upplands-Bro
  • De närmaste åren är omdaning Bro högsta prio
  • Landsbygden viktig och ska få vara landsbygd

Så bygger vi framtid i Upplands-Bro – högre trivselambitioner, inte bara höga hus

Kvalitet före kvantitet är Liberalernas målsättning när det gäller hur vi vill forma framtidens boendemiljöer och stadsrum. Byggandet är bara hållbart när det blir attraktiva bostadsområden. Man måste inte stapla lägenheter ovanpå varandra så nära pendeltåget som möjligt. Upplands-Bro är en kommun med plats och goda förutsättningar att bygga attraktiva bostäder av olika typer för alla. Trots det har tidigare styrande majoriteter från andra partier envisats med att bygga bostadskomplex utan hänsyn till omgivningen och boendemiljön. En okritisk satsning på volym är inte långsiktigt hållbar och ger sterila, opersonliga och otrivsamma bostadsmiljöer som helt i onödan underbygger de sociala ojämlikheter som är en av kommunens utmaningar.

• Bygg med tanken att folk aldrig ska vilja flytta
    Upplands-Bros vision är ”Kommunen som ger plats” men detta får inte i praktiken betyda att ge plats för vad som helst. Kommunens läge i en stark tillväxtregion ger förutsättningar för en fortsatt stark positiv tillväxt. Upplands Bro är en av landets mest expansiva kommuner och har inte längre ett perifert läge i Stockholmsregionen. Upplands-Bro ska inte vara platsen för störande verksamheter och vi behöver inte stå med ”mössan i hand” när det ska byggas.Kvalitet i alla avseenden och långsiktig hållbarhet ska prägla kommunens utveckling. Det ställer naturligtvis även krav på utveckling och tillväxt av kommunens verksamheter, kommunal service, infrastruktur, nya arbetstillfällen med mera. Liberalerna arbetar för att förstärka kommunens småskaliga kvaliteter. Upplands-Bro ska inte bli mer sovstad till storstaden utan mer storstadsnära småstad.
  • Bygga bra är alltid lika viktigt
    Upplands-Bro har i ett antal år varit i en mycket expansiv fas vad gäller byggande. Det gäller därför att bygga med klokhet så att vi inte återupprepar de misstag som gjordes i samband med byggandet av miljonprogrammet. Byggkonjunkturen verkar nu ha mattats och det blir viktigare att bygga rätt för att det alls ska byggas.Liberalernas ledstjärnor för byggandet är därför viktiga i alla lägen- Bygg blandat med hyreslägenheter/ bostadsrätter/ egna hem och på ett sätt så att vi skapar långsiktigt attraktiva områden- Bro, Kungsängen och Brunnas karaktärer ska bevaras och förstärkas – Viktig utgångspunkt för det arbete med Omdaning Bro som nu pågår- Förbättra medborgardialogen vid nybyggnationen och bygg med hänsyn till befintligt boende och miljöer- Verka för att det byggs in lokal service i form av butiker m.m. i den nya byggnationen- Landsbygden ska få vara landsbygd och utvecklas med sina förutsättningar. Byggande på landsbygden är ett viktigt och attraktivt alternativ i vår kommun. Investeringsplaner för VA ska stödja det och samtidigt vara flexibla.För att Upplands-Bro ska utvecklas till något mer än bara en pendlingsort utan också förbättra sitt näringsliv krävs att det finns lokaler för företagande, något som är en tydlig bristvara i kommunen idag. När det byggs mycket är det viktigt att det i det nya byggandet inte bara handlar om att det ska finnas en fördelning mellan bostadsrätt och hyresrätt eller att skolor, förskolor och äldreboenden planeras in utan att det också tillkommer lokaler för företagande, t.ex. kontor, butiker etc.
  • Stärkt medborgardialog i samhällsplaneringen viktig
    Det är viktigt att möjliggöra för kommunens invånare att vara delaktiga i samhällsutvecklingen. Därför måste kommunen vara öppen och transparent i planering och bygglovshantering. Förbättrad medborgardialog är angeläget i Upplands-Bro! Då räcker det inte med att lägga ut planförslag och ge allmänheten möjlighet till synpunkter, utan medborgarnas synpunkter måste väga tyngre än exploatörernas än som det tidigare har varit. Ett minimikrav är att dagordningar, handlingar och protokoll måste vara tillgängliga på kommunens hemsida så att medborgarna kan följa och bedöma verksamheten, vilket inte var fallet när den tidigare majoriteten styrde.
  • Rättssäker och serviceinriktad bygglovshantering
    – utveckla digital handläggning inom bl a bygglov, så att kommunen ligger i framkant
    – i ökad utsträckning arbeta med dialog och rådgivning i kontakterna med allmänheten
    – mindre avvikelser i gamla planer ska bedömas generöst och konstruktivt
  • Aktuella ställningstaganden
    Våra principer prövas löpande i det kommunala planarbetet. Liberalerna har de senaste åren ingått i en styrande majoritet efter att förra mandatperioden ha varit i opposition. Här är i korthet våra ställningstaganden i några aktuella planfrågor:- Trädgårdsstaden i Bro – Liberalerna drev idén med en trädgårdsstad vid stationen. Viktigt fullfölja ambitionen om en trädgårdsstad och vi är mot för höga hus.

– Tegelhagen i Bro – Föregående majoritet släppte tyvärr fram ett byggande som inte stämmer med kommunfullmäktiges beslut om plan och exploateringsavtal. Viktigt att kommunen nu rustar miljön vid Fiskartorp, så att området närmare vattnet kan utvecklas.

– Härnevi Skolväg i Bro – Nya planeringsdirektiv behövs som är bättre anpassade till skolan och miljön.- Bro centrum och Enköpingsvägen – Liberalerna vill se en småskalig förtätning för att lyfta Bro. Det är viktig fråga i pågående arbetet med Omdaning Bro.

– Sågbacken och Verkaviken – Exempel på omvandlingsområden där planbestämmelserna på enklaste sätt nu ändras för att svara mot dagens behov. Andra liknande områden behöver också ändrade planer.

– Rankhus i Kungsängen – Förra mandatperiodens storskaliga planer har stoppats. Ny inriktning behövs med tonvikt på småhus. Samspelet med övriga Kungsängen och Brunna är viktig fråga i arbetet med fördjupad översiktsplan. Buller från och barriäreffekter av motorvägen behöver lösas.

– Korsängen i Kungsängen – En nystart för planeringen behövs, eftersom det är det kanske viktigaste större nya området i Kungsängen.- Kungsängens centrum – En rejäl omstöpning är viktig för centrumets och affärernas attraktivitet och behöver behandlas i arbetet med den fördjupade översiktsplanen.

– Gamla Coop i Brunna – Nya bostäder här kompletterar Brunna. De behöver ges en bra utformning och klara närheten till industriområdet.

– Norrboda-Brunna handelsområde – Bra med fler bostäder, men de ska vara attraktiva och inte ligga för nära E 18 och Granhammarsvägen.

• Det finns alltså många fler områden, planer och byggärenden – hör av dig till oss i Liberalerna om du undrar hur vi ställer oss till dem eller om du vill framföra synpunkter