Kultur och Fritid

Meningsfull fritid för alla

Kommunen ska sträva att ge alla förutsättningar för en meningsfull fritid. Det är en nyckel till välbefinnande för alla åldrar.

Det är viktigt att kunna utöva och uppleva kulturaktiviteter. Där har Kulturskolan en viktig roll. Kommunen har också en spännande historia och ett fantastiskt kulturarv, som behöver göras mer tillgängligt för kommunens invånare.

• Fortsätt utveckla Bro:n och starta motsvarande verksamhet i Kungsängen
  • Utred en breddning av kulturchecken till fritidsaktiviteter och kulturupplevelser.
  • Gör vårt kulturarv mer tillgängligt
  • Se över och rusta upp badplatser

Det är inte lätt att vara ung idag (det har det väl aldrig varit?). Meningsfulla fritidsaktiviteter är en viktig del i att bli vuxen, oavsett om det till exempel är idrott, kulturskapande, friluftsliv, läsning, schack, samhällsengagemang eller e-sport. Det krävs ett brett utbud till alla ungdomar för att hindra att unga rekryteras till kriminella gäng.

Ungdomens Hus startade 2006 i Brohuset, men avvecklades 2013. Därefter har delar av verksamheten tidvis funnits på olika platser i kommunen. Nu har Bro:n delvis ersatt Ungdomens Hus i Bro. Vi tycker det är viktigt att Bro:n fyller Ungdomens Hus roll som en plats där ungdomar känner sig hemma. Det är också bra att Bro:n utvecklas, till exempel med JobBro:n. Vi behöver även någon liknande verksamhet i Kungsängen.

Kulturskolan har i stort sett haft ungefär 200 unga i kö till sedan decennier tillbaka. Kulturskolans kapacitet behöver ökas. Meningen var att det skulle göras genom införande av en kulturcheck under hösten 2020, men Covid-19 kom emellan och gjorde det omöjligt. Kulturchecken infördes i stället hösten 2021. Men det bör bara vara början. Man bör utreda en utvidgning till andra fritidsaktiviteter, och även till kulturupplevelser, t.ex. konserter och teater.

Kommunens kulturarv är något vi ska vara stolta över att visa upp. Rösaring är en fantastisk plats, men svår att komma till för den som är funktionshindrad. Vägen till parkeringen är undermålig och det är en besvärlig backe därifrån upp till åsen. Det borde kunna gå att göra området mer tillgängligt. Att röja upp runt biskopsborgen på Stäksön är också önskvärt.

Upplands-Bro har en fantastisk natur, och det ska vara lätt att komma ut och njuta av den. Till exempel bör man kunna anlägg en veckans orienteringsbana vid friluftsgårdarna i samarbete med t.ex. Järfälla Orienteringsklubb.

Flera av kommunens badplatser behöver förbättras med bättre parkeringsmöjligheter och i en del fall säkra cykelvägar. Även kanadagässen måste åtgärdas. Särskilt badplatsen vid gröna Udden behöver rustas upp. En ny badplats i Ryssgraven bör utredas, och badet vid Vållsvik br bli badplats, med framkomlig cykelväg dit.

Vi har på senare tid byggt flera bra idrottsanläggningar. Så som kommunen växer kommer det att behövas fler även i framtiden, både i Bro och Kungsängen.